B/B JAKOB


Dimensioner & NØGLETAL


139 brt., 0 nrt.
L.o.a.:    26,0 meter (85,4 feet)
Bredde:    7,0 meter (23,1 feet)
Dybgang: 3,0 meter (9,8 feet)
Motor:     B&W Alpha, type 409-26VO, årgang 1973
990 Hk – 12 knob – 11 tons pæletræk

 

Historien

ST 252 blev bygget i 1943 på Levingstone Shipyard i Orange, Texas - i en serie på et større antal “small tugs” i ordre for US Army, som efter USAs engagement i krigen kontraherede henved 3500 slæbebåde.

ST 252 tjente fra 1944 ved Normandiets kyst - efter krigen overflyttet til Antwerpen i forbindelse med oprydningen i havnen efter krigen.

I 1952 købte Århus Havn to fartøjer, herunder ST 252 - med støtte fra Marshall Hjælpen - nu blev ST 252 ombygget til civil brug og samtidigt omdøbt til JAKOB - efter den første demokratisk valgte socialdemokratiske borgmester og havneudvlagsformand i Århus, Jakob Jensen.

I 1984 var skibene med anløb til Århus vokset over JAKOBS kapacitetet, hun blev derfor soglt til kommerciel brug, først hos Haahr Benzin Vejle og senere til Dansk Bjergning & bugser (DBB) nu under navnet Louise Diver.

2005 var et skæbneår for ST 252 - ophug, eller doneres til en gruppe af frivillige som havde udtrykt interesse for at renovere fartøjet tilbage til tiden som slæbebåd først i 50-erne.

En række kolleger fra miljøet omkring havnen var letsindige nok til at støtte ideen med en mindre symbolsk beløb, i forventning om at det var den indsats vi kunne påtage os ! - vi har siden med et par enkelte udskiftninger udgjort bestyrelsen af den hertil etablerede fond -  Fonden Jakob !

Det første initiativ var at omdøbe fra Louise Diver tilbage til JAKOB - det hverv påtog vor daværende borgmester i Århus sig - Louise Gade. - vi fik samtidig en aftale om at måtte føre Århus Havns skorstensnærke - ligesom den første flotte donation til projektet kom fra skibsreder Lars Rolner, Hamborg - tidligere Århus, senere fulgte donationer fra bl.a. Maersk, J Lauritzen,  Hempel m.fl.

Originalt foto fra 1977 i S/H.

Originalt foto fra 1977 i S/H.

I samarbejde med Århus Søhistoriske Selskab engageres henved 40 frivilllige, dels til det kontinuerlige arbejde med fortsat renovering og vedligehold - dels som besætninger, hvor vi efter at være erklæret bevaringsværdigt fartøj, har udstyret fartøjet med en agter solsejl, således kan medtage indtil 34 PAX. - Ved hjælp af JAKOB og ved særlige events med assistance fra Canal Tours København, transporterede vi i sæson 2019 henved 7500 PAX - med JAKOB i søen ca 200 timer - vore brandkanoner er renoverede og kunne i år danne en vandsøjle til sommerens velkomst af DANNEBROG med Hendes Majestæt Dronningen ombord !

JAKOB fremstår i dage “BRISTOL FASHION” - ambitionen om at opnå status som havnens og byens maskot er indfriet - der er over årene investeret 8-10 mio kr i projektet, heraf ca 20% fondsdonationer, resten er indtjening over årene ved havnerundfarter, charter m.v.

Den største værdi i projektet er et uvurderligt kammeratskab imellem vore frivilllige, og til sikring af levetiden, af projektet, er det en stor glæde at en hel del yngre deltager og viser interesse for en ellers svunden tid, og hvor vi har haft for øje ikke at være et museumsskib, men et levende fartøj til glæde for vore frivillige og det publikum vi betjener.